De små utgjør tyngdepunktet
Selv om de store aktørene får mest oppmerksomhet, er det de mindre aktørene som utgjør tyngdepunktet innenfor netthandel, enten man har netthandel som hovedkanal eller kun som en sidekanal til butikk eller andre salgskanaler. Automatiserte pakkeløsninger er uansett en god investering som bidrar til bedre arbeidsforhold, bedre ergonomi, lavere kostnader og – best av alt – mer fornøyde kunder!
Lav inngangsterskel
Enten man leverer produkter i pose eller eske, eller begge deler, har ITO PallPack effektive pakkeløsninger. Med inngangsnivå på rundt 50.000 kroner, trenger ikke en mer effektiv pakkeløsning bety store investeringer. Derimot betyr den alltid bedre lønnsomhet og mer effektiv varehåndtering. Dessuten er leveringstid alltid en konkurransefaktor, ofte viktigere enn man tror. Med mer effektive pakkeløsninger blir leveringstiden redusert, og man kan håndtere flere ordrer i løpet av arbeidsdagen, uten å øke bemanningen.
Gevinster å hente
Axel Hagen, prosjektleder for ITO PallPack AB i Sverige, opplever at mange små og mellomstore bedrifter fremdeles har mye å hente ved å automatisere pakkeprosessen.
– Vi ser at tidstyvene finnes de fleste steder. Hvis man benytter manuelle prosesser for kartongreising, produktinnsamling, stropping/liming, merking av emballasjen og så videre, så blir det unødvendig mange operasjoner for medarbeiderne, samt flere feilmuligheter og høyere kostnader. Dessuten lengre leveringstid og dermed dårligere kundeservice. Ny pakketeknologi fjerner ikke bare tidstyvene, i samme prosess kan man også ta i bruk mer egnet og fleksibel emballasje, mer effektive sorteringsløsninger med mer. Husk også at investeringene kan gjøres gradvis, i takt med selskapets utvikling, for eksempel en linje med kartongreiser, hev/senk pakkebord og teipmaskin i fase 1, og så utvide med etikettering, sortering og strekkodekamera i fase 2, understreker han.
ITO PallPack har løsninger i ulike prisklasser og kategorier, og vi har også levert komplette pakkeløsninger til store netthandelsaktører som Elektroskandia og Netthandelen.no. Vi utarbeider løsningsskisser og skreddersyr løsninger basert på volumer, varetyper, lokaler og eksisterende maskiner hos hver kunde.
Visste du forresten at:
- 30 prosent av emballasjekartongene er større enn nødvendig
- Det brukes 10 prosent mer fyllmateriale i emballasjen enn det som er påkrevd
- Prisene for bølgepapp er nesten doblet sammenlignet med for kort tid siden