Mer enn 100 år med fisk
Ingen fiskebåter ligger til kai, og ingen er meldt før etter ferien, så her er det nesten like rolig inne som utenfor. Kollegene Christian og Vidar fyller dagene med vedlikehold og planlegging, og har tid til en prat og en omvisning i bedriften som har ligget akkurat her siden den ble grunnlagt i 1916, selvsagt av mannen som har gitt navn til det familieeide selskapet.
Rett fra båt til håndtering
Rør av solide dimensjoner går rett fra kaia og inn i anlegget, slik at makrell, sild og lodde kan gå rett fra lasterommet i båten og inn på 9 transportbaner for sortering, veiing, innfrysing og pakking. Anlegget, der absolutt alt er i rustfri utførelse, er levert av flere produsenter, men når det gjelder stroppemaskiner, er det ingenting annet enn Mosca som gjelder.
– Vi hadde dårlige erfaringer med tidligere maskiner, og bestemte oss i 2012 for å satse på rustfrie stroppemaskiner fra Mosca. Det har vi aldri angret på, for det gir oss høy driftssikkerhet, rask utførelse og solid stropping med to PP-bånd på alle kasser, oppsummerer de. Og forteller samtidig at de har Mosca-maskin nummer 11 i bestilling, en maskin som blir levert fra ITO PallPack før høstsesongen drar i gang for fullt.
Store volumer
Vi forsøker å forestille oss hvordan det oppleves her når det er full drift med 9 baner og 10-15 medarbeidere i full fart, og tviler ikke et sekund på at det er adskillig mer hektisk enn under vår lille omvisning på en solfylt maidag. Og når Christian og Vidar snakker om at de pakker opptil 60 tonn fisk – i timen!, får vi virkelig opp øynene for at i denne bransjen stilles det skyhøye krav til både mennesker og maskiner når det er høysesong. Og når vi forstår at fisken ikke bare havner på norske middagsbord, men like gjerne blir servert sydover i Europa eller i asiatiske og afrikanske markeder, da er vi ikke lenger i tvil om at fisk fra norske farvann kan måle seg med det meste.
Før vi ønsker god sommer og lykke til med Mosca-maskin nummer 11, lover de trivelige gutta oss en video fra anlegget når det er full fart på 9 transportbånd og pakkestasjoner. Det sier vi mer enn gjerne ja til, og gleder oss til å dele den med kundene våre til høsten.