Vikler 200 paller daglig
Ved AllOffice-lageret i Norrköping er det tre lasteramper inn og fem ut, og 12.000 kvadratmeter lager mellom der. Daglig går 200 paller med kontorrekvisita, hygieneprodukter, elektronikk og mye annet ut til de mange AllOffice-butikkene. Optimalisering er et nøkkelord, og det svenske selskapet er alltid på jakt etter områder hvor de kan spare penger og gjerne også forbedre arbeidsmiljøet i samme runde. Systemspesialist Marcus Lindman forteller at den siste investeringen i strekkfilmmaskiner er et godt ekspempel på akkurat dette.
– Utvilsomt, det er driftssikre maskiner som faktisk har redusert plastforbruket med 30 til 40 prosent. Vi har valgt å ha to identiske maskiner, der vi landet på den semiautomatiske modellen PallPack 2000F, forteller han til vår utsendte reporter. Arbeidsflyten beskriver han slik:
– Pallene fylles med varer etter plukklister av våre operatører, som kjører den fylte pallen frem med truck. Topparket legges på manuelt, deretter iverksettes viklingen, som går automatisk. Den ferdig emballerte pallen kjøres så ut til en av lasterampene. Det er en effektiv måte å håndtere viklingen på, samtidig som operatørene slipper å bøye seg ned. Dermed blir det også en HMS-gevinst, og det setter vi selvsagt pris på, utdyper Marcus.
Vind i seilene i Sverige
Dette er en leveranse fra vårt svenske søsterselskap PallPack AB, der de virkelig har fått vind i seilene og god styrefart på skuta. Selv om svensk næringsliv så langt ikke er helt tilbake der det var før koronapandemien, er det mange bransjer som går godt i vårt naboland, og PallPack AB har hatt en fin utvikling siden starten i 2016, da vi overtok den tradisjonsrike leverandøren Gorvak. Nå i høst leverer vi en av våre største og mest omfattende leveranser noen sinne, til Nordic Nest i Kalmar.
Og så er vi selvsagt alltid åpne for skryt, og spesielt svake for kunder som skryter av vår tekniske stab. Marcus Lindman melder seg gjerne på her:
– Samarbeidet med PallPacks serviceteknikere har fungert aldeles utmerket. En «jättedyktig» servicetekniker var raskt på plass da vi ikke oppnådde optimal drift. Teknikeren konstaterte at kompressorkapasiteten burde utvides, noe som raskt ble ordnet. Det er slik det skal være, vi setter pris på leverandører som forstår våre behov og iverksetter tiltak, avslutter Marcus hos AllOffice.